Ervaren verkoper Eric van Marketing Sales Impact

“Het draait om creativiteit en luisteren”

Hij werkt inmiddels alweer ruim een jaar bij Marketing & Sales Impact. Met zijn 53 jaar is Eric de oudste en volgens sommigen van ons ook de meest wijze collega. Vorig jaar werd hij onderdeel van ons team na jarenlang op een verkoopafdeling in het verzekeringswezen te hebben gewerkt. Hij brengt dus jarenlange ervaring in sales met zich mee. Gelukkig houdt hij zijn verkoopkennis niet voor zichzelf en deelt hij het graag met ons.

Hallo Eric. Hoe bevalt de baan je?

Ik ben nog nooit met zoveel plezier iedere dag naar mijn werk gegaan. Ik vind het gezellig om elke dag samen op kantoor op te starten met trainingen, besprekingen, de kick-off en de gezamenlijke lunch met het team.  Daarnaast zijn er ook regelmatig activiteiten zoals weekendjes naar bijvoorbeeld London of Ibiza. Ik hou daar wel van.

Je kunt hier heel snel doorgroeien. Als je de targets haalt krijg je na de eerste maand bijvoorbeeld meteen een auto van de zaak. Ik was na vier maanden al teamleider. Dat heb je bij veel andere bedrijven niet. Als je hier een goede inzet hebt en de trainingen snel oppikt, kun je heel snel dingen bereiken en een mooi salaris verdienen. En ja, als je er niet van houdt om veel geld te verdienen moet je niet in de sales gaan werken. Ik ben er niet vies van in ieder geval,  haha.

Raad je ook mensen zonder saleservaring de baan aan?

Ook al heeft iemand geen verstand van verkopen, als je een goede inzet en vlotte babbel hebt, dan leren wij wel hoe je moet verkopen. We beginnen simpel en je leert elke dag weer iets meer. Dat is ook de kracht van het bedrijf. We hebben veel mensen die hiervoor nog nooit in de sales hebben gewerkt. We kijken niet naar leeftijd, wat voor opleiding je hebt gedaan, of dat je het perfecte cv hebt. Het gaat erom dat je een goede inzet hebt en een vriendelijke uitstraling. De rest leren wij je wel.

Hoe gaat face-to-face verkoop je af?

Ja erg goed. I­k ben zelf behoorlijk fanatiek. Dat moet je ook zijn in sales. Als je denkt dat je gaat verkopen op de automatische piloot dan gaat het je niet lukken. Daarnaast werkt mijn leeftijd in mijn voordeel. Als 53-jarige straal je van nature meer vertrouwen uit dan als 18-jarige. Ik let er zelf erg op dat ik netjes aan de deur ben en er verzorgd uitzie. Je hoort mij ook niet zo snel tutoyeren. Ik probeer een zakelijke en professionele afstand te bewaren. Daarom sluit ik vaak sales in wijken met de grotere woningen en vrijstaande huizen.

Wat maakt jou een goede verkoper?

Goed kunnen luisteren naar de klant, rust en creativiteit.

Luisteren is belangrijk, want je moet niet de hele tijd zelf aan het woord willen zijn. Ik reageer op wat de klant zegt met een duidelijke uitleg. Daar komt creativiteit bij kijken want je moet iedere klant uniek benaderen. Steeds hetzelfde riedeltje afdraaien werkt niet. Dat heeft de klant al tien keer gehoord.

Daarnaast wil ik de tijd voor de klant nemen. Ik hou juist van klanten die tot op de laatste cent alles willen weten. Als ik de kans krijg om er dieper op in te gaan win ik het vertrouwen en gunnen ze mij de sale. Ik wil het goed en netjes doen zodat ik over een half jaar weer in dezelfde straat kan verkopen.

Hoe benader je een klant?

Bij iedere klant moet je dat opnieuw inschatten. Als een klant wat afstandelijk in de deuropening staat probeer ik het wat zakelijker te houden. Bij de klant die me warm ontvangt maak ik meteen wat grapjes. De ene persoon vindt het geweldig dat we langskomen maar de ander niet. Het is een mooie uitdaging om ook bij die lastige klant het plezier erin te krijgen en het vertrouwen op te wekken.

Ook op basis van mijn indruk van de buurt of het type woning pas ik mijn verhaal aan. In een wijk met kleine rijtjeshuizen zal ik me in eerste instantie richten op de welkomstbonus, bij een villawijk probeer ik het meer op emotie te spelen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je het altijd goed doet. Er loopt wel eens iets mis.

Leer je dat steeds beter in te schatten?

Elk gesprek waar ik niet heb verkocht evalueer ik voor mezelf. Meestal weet ik dan waar ik het ben misgelopen en hoe ik het de volgende keer beter moet aanpakken.

Ik moet bijvoorbeeld oppassen dat ik niet te snel praat en mensen overspoel met informatie. Dat is mijn verbeterpunt. Bij oudere klanten moet ik het bijvoorbeeld kort en simpel houden en de nadruk leggen op de belangrijkste informatie.

Is het voor mensen niet veel handiger om over te stappen van energiemaatschappij op het internet?

Op het internet staan vierentwintig pakketten. Ik heb al zo vaak meegemaakt dat mensen voor het verkeerde pakket kiezen. Dan sluiten ze bijvoorbeeld een jaarcontract af terwijl een meerjarencontract voor hen veel voordeliger is.

Wij kijken elke ochtend naar de pakketten van de concurrenten en zoeken onze beste aanbieding voor de klant uit. Op het internet lees je vaak over de details heen. Dan komt de klant erachter dat de welkomstbonus bij de concurrent misschien net iets hoger is, maar wel wordt uitgesmeerd over vijf jaar. Of ze stappen in maart over terwijl ze de jaarnota in september krijgen. Dan moeten ze opeens vijfhonderd euro bijbetalen omdat ze net de dure wintermaanden achter de rug hebben die anders met de zomermaanden verrekend worden.

Als de klant dat had geweten hadden ze het anders gedaan. Daar zijn wij voor. Wij moeten een toegevoegde waarde hebben ten opzichte van het internet door het beste pakket voor de klanten samen te stellen. Dat betekent dus ook dat we iemand eerlijk vertellen dat overstappen geen zin heeft omdat hij op dit moment goed zit.

Heb je tot slot nog een tip voor nieuwe collega’s die starten?

Ik probeer mijn team altijd bij te brengen dat je fanatiek moet zijn en gas moet geven. Maar als je met de klant in gesprek bent heb je alle tijd voor hem en ben je transparant. Ben rustig, leg alles duidelijk uit en geef de klant de kans om over alles uit te weiden. En ben altijd eerlijk ook als je daardoor niet verkoopt. Zeg dat je over een half jaar terugkomt als je wel een voordelige aanbieding hebt. Uiteindelijk profiteer je daar zelf van. Goede verhalen verspreiden zich doorgaans heel snel in een buurt.


Is een baan bij Marketing & Sales Impact ook iets voor jou? Solliciteer dan meteen! Bij ons kun je binnen een week aan de slag in een van onze vestigingen in Amersfoort, Zwolle, Deventer en Arnhem. Wij stellen geen specifieke opleidingseisen. We zoeken mensen met een sterke wil om zich te ontwikkelen en succesvol te worden.